Nikdy není pozdě navzdory tomu, že datum může být vysoké a Vánoce za dveřmi. Následující souhrnná zjištění odborníků navíc pravděpodobně jinde, než na stránkách Našeho hobby takto přehledně nenajdete. Popravdě řečeno není to bůh ví jak poutavé čtení, ale jeho praktický smysl je očividný. Hračky jsou důležité a ve správném čase dát dítěti správnou hračku zásadní. „Hračkologie“ je úplná věda, ale zkusíme to udělat přístupně. Zvlášť u prvního dítěte můžete být totiž v této věci docela bezradní, nebo se v dobré víře dopustit chyb.
(2010) *** Dítě je totiž jako houba a rychlost, s jakou se v jeho mozku propojují jednotlivé vjemy do ucelených systémů poznání a dovedností již nikdy nebude vyšší. Děti to ovšem neberou vědecky, smysl hry je pro ně ve hře samé, ale rodiče by měli vědět, že ne všechno strakaté, co samo bliká, točí se, hraje svatební pochod, čůrá a říká „I am happy“, je pro ně nejlepší.
První rok dítěte
Hra je pro dítě jednou ze základních vývojových potřeb, jejím prostřednictvím se přirozenou cestou rozvíjí celá jeho osobnost. Do hry vkládá všechny své schopnosti – rozum i cit. Nejdřív si musí nacvičit formy vnímání (zrakového, sluchového, hmatového), později – mezi 2. a 3. měsícem dochází ke koordinaci zraku a pohybu, čili si osvojuje zrakem řízené sahání. Po 3. – 4. měsíci probíhá nácvik a zdokonalování úchopu. Následuje fáze prudkého rozvoje jemné i hrubé motoriky a nastávají důležité vývojové momenty – posazování, lezení, stoupání. Ve zrakovém vývoji je dobré si uvědomit, že dítě asi do půl roku nevnímá detaily, které dokonce zrakové vnímání spíše znesnadňují. Inteligenci prohlubuje senzomotorická zkušenost, takže brzy je viditelný i pokrok v oblasti sociální a citové. Tomu všemu napomáhá hračka, která by vždy měla být tvarově, hmotnostně a výtvarně řešena s ohledem na stupeň dosaženého vývoje dítěte.
Jak dítě svět vnímá zrakem
Věk 0–4 měsíce: hračky pro zavěšování do zorného pole novorozence (chrastítka nebo jiné předměty jednoduchých tvarů, ohraničené barevné plochy, bez drobných detailů). Procvičují fixaci pohledu, upoutání pozornosti a navázání sociálního kontaktu.
Věk 2–5 měsíc: závěsné hračky k postýlce (na tyči nebo tkalounu zavěšené kroužky, kuličky, rolničky, tyčky, které reagují pohybem nebo zvukem na dotyk) umožňují nácvik zrakem řízeného sahání, stimuluje k opakování pokusu, rozvíjí poznání.
Pro rozvoj sluchu
Věk 2–12 měsíců: hudební strojky, chrastítka, ozvučené pryžové hračky – zvuk musí být jemný, něžný, ne příliš hlasitý. Hlavním přínosem je rozvoj sluchového vnímání, poznávání a navázání sociálního kontaktu.
A co hmat?
Věk 3–12 měsíců: nabídneme hračky z různých materiálů – dřeva, textilu, plastu, tedy měkké, tvrdé, studené i teplé. Tak budeme rozvíjet pocity při osahávání, tedy i poznávání a experimentaci.
Věk 3–12 měsíců: kousací kroužky (pružný materiál, hygienicky nezávadný, ústa jsou v tomto věku totiž hlavní hmatový orgán). Rozvíjí poznávání, přispívají i k rozvoji jemné motoriky.
Pomáháme pohybové motorice
Věk 7–12 měsíců: míče (větších rozměrů, ve veselých barvách, pryžové, nafukovací, textilní). Hlavní přínos: rozvoj pohybové aktivity, sociální kontakt, poznávání, orientace v prostoru.
Věk 9–12 měsíců: hračky na kolečkách (tvarované pro snadný úchop tak, aby je mohlo dítě při lezení jednou rukou postrkovat před sebou) rozvíjejí pohybovou aktivit a poznávání.
Věk 10–12 měsíců: Tady už neuděláme chybu s velkými nafukovacími zvířaty, figurami s velkými rozměry a veselou barevností. Jimi pomáháme pohybovým aktivitám, zejména chůzi, poznávání a rozvoji sociálních kontaktů.
Manipulační hračky
Věk 4–8 měsíce: chrastítka a další manipulační hračky musí svým tvarem umožňovat dobrý úchop na více místech, nejlépe vyhovuje ovál nebo kruh, příjemný zvuk a malá hmotnost). Hlavní přínos: rozvoj jemné motoriky, poznávání, hmatového a sluchového vnímání, sociálních vztahů.
Věk 7–9 měsíců vyžaduje již složitější manipulační hračky (aktivační centra). Tedy například panel s různými prvky, které reagují pohybem nebo zvukem na dotyk dítěte a umožňují nácvik více činností – posouvání, stlačování, přetahování, což prospívá jemné motorice a urychluje poznávání.
Věk 4–12 měsíců: pryžové figurky ozvučené nebo neozvučené a hračky „házecí“ , ale z měkké hmoty, aby byl snadný stisk, tvar musí být snadno uchopitelný, hmotnost malá. Figurky rozvíjejí nejen jemnou motoriku, ale i poznávání, sociální kontakty, hmatové vnímání, později i citové prožívání.
Věk 10–12 měsíců: duté formy čili do sebe zapadající tvary. Důležitý je princip snadného skládání a rozkládání, nejlépe pokud je každý díl jiné barvy. Koordinuje se práce obou rukou, rozvíjí vnímání třetího rozměru.
Věk 6–12 měsíců: hračky do vaničky, různé plovoucí figurky (i mechanické z barevného plastu dobře tvarované pro úchop) rozvíjejí jemnou motoriku, poznávání a experimenty s vodou, rozvíjejí komunikaci s dospělými.
Věk 9–12 měsíců: Konečně! Můžeme děcku nabídnout první stavebnice – velké barevné kostky stejných rozměrů, plastové nebo dřevěné s dobrou stabilitou a malou povrchovou hladkostí. Před očima nám bude růst dětská obratnost, postavení prstů v pozici proti sobě, koordinace rukou. S tím souvisí poznávání a sociální kontakty.
Malý človíček, cit a estetika
Od půl roku jsou pro dítě vhodné první panenky, panáčci a zvířátka z měkkého materiálu, prací nebo omyvatelné. Musejí mít minimální oděr, stálobarevnost, antistatickou úpravu. Rozvíjet budou citové prožívání sociálních kontaktů.
Dva v jednom
Připadá vám to všechno strašně složité? Máte pravdu – je to složité. Hlavně ovšem pro ta líbezná mrňata. Zabydlet se ve světě lidí a věcí je totiž pro ně pořádná fuška. A správné hračky, které je baví a mimoděk i učí, jim to mohou hodně usnadnit. – Víc o hračkách píšeme také ZDE.